TRAFIKVERKET
Bättre på tallriken än på vägen – är en informationskampanj som med en lite mörkare humor och målgruppsanpassad tonalitet lyfter sitt budskap, utan att kännas som en pekpinne eller en tjatig förälder.
Bakgrund
1997 spikades nollvisionen som grund för trafiksäkerhetsarbetet i Sverige med målet att ingen längre ska omkomma eller allvarligt skadas i trafiken. Trots nollvisionens arbete så skadas fortfarande många i trafiken.
Från 2016 till 2022 inträffade sammanlagt 1 118 olyckor med A-traktorer där föraren var var mellan 14 och 20 år gammal. Totalt omkom nio personer. I 37 av olyckorna fick en eller flera personer långvariga eller bestående men.
Fiktivt Case.
Team: Anton Schmidt (AD), Rasmus Holmgren (copy), Izabella Grósz (AD) och Ellinor Wigefjord (AD).
Uppdrag
Därför vill Trafikverket nu göra en kampanj som motverkar detta och ökar trafiksäkerheten, främst hos epa-förare.
Insikt
Unga, särskilt tonårskillar, uppskattar rå humor mer än fakta och statistik.
Den första känslan av frihet infinner sig när man själv kan ta epan och åka iväg för att äta med sina vänner.
Idé
Genom att använda rå humor vill vi fånga målgruppens uppmärksamhet, med inslag som speglar deras intressen och vardag, samt skapar igenkänning. Detta för att få dem att ta det lugnare i trafiken.
Att köra epa har blivit så pass vanligt att kampanjen funkar i både de större och de mindre
städerna, samt på landsbygden där det fortfarande finns flest epor.
Bioreklam
Kampanjen visas även som bioreklam, där målgruppen finns och effekten är starkast.
Tänk dig att du sitter med popcorn, väntar på filmen och plötsligt ser denna råa, tragiska video.
I en oväntad miljö blir budskapet mer slagkraftigt och väcker starkare reaktioner.
Merch & samarbeten
För att nå ut till målgruppen ytligare kommer trafikverket lansera merch på sin hemsida, samt göra samarbeten med bland annat epa kungen Jossi Horvath. Där han på sin tikotok med över 40 tusen följare kommer visa upp merchen, prata om kampanjen samt lotta ut merch till sina följare.